Hlavní stránka
Časopis MaMiTa
Pro maminky a miminka
Diskuse
Fotogalerie
TÉMATA / Vše o kojení / Jak dlouho má být dítě kojeno (MaMiTa 2/2002)

Jak dlouho má být dítě kojeno

V posledních měsících byla věnována velká pozornost otázce jak dlouho má být dítě výlučně kojeno. Původně se mluvilo u výlučném kojení 4.-6. měsíců, pak asi 6. měsíců. Na zasedání WHO v květnu 2001 bylo ustanoveno: výlučné kojení 6 měsíců a s postupně zaváděným příkrm kojit 2 roky a déle.
Ještě před tímto vyhlášením dostal UNICEF za úkol vypracovat rešerši, která by poskytla souhrn vědecky podložených faktů pro rozhodnutí, že “6 měsíců” je to nejlepší, co lze doporučit.

    Souhrn důkazů pro všeobecné doporučení zahájení příkrmu po 6. měsíci
  • zdá se, že neexistuje důkaz přínosu všeobecného doporučení zavedení příkrmu před 6 měsícem věku
  • nedávné studie poskytly důkaz proti obecnému zavedení příkrmu mezi 4.-6. měsícem protože:
    • není to výhoda pro růst většiny dětí
    • vytlačuje to z výživy mateřské mléko
    • přikrmované dítě tak má ve výživě méně mateřského mléka
    • doplňková strava je v mnoha ohledech z výživového hlediska méně kompletní než mateřské mléko
    • dochází ke ztrátě mnoha živin i v případě, že je energetický příjem dostatečný
    • morbidita je větší, zvláště na akutní respirační infekce a průjmová onemocnění

Růst
Randomizovaná studie v Hondurasu neprokázala žádnou výhodu u kojených dětí, u kterých byl příkrm zaveden již od 4. měsíce, i když byl velmi kvalitní ( Cohen et al., 1994).
Studie WHO o příkrmu podaly důkaz, že strava podaná kojených dětem od 4. měsíce neurychlí růst u většiny dětí (Brown et al.,1998/ WHO/ NUT/98.1).
Publikace (Dewey et.al.) i jiné randomizované studie, nepotvrdily, že nedonošené děti rostly rychleji, pokud jim byl příkrm podán mezi 4.-6. měsícem.
Žádný efekt příkrmu podaného mezi 4.-6. měsícem na růst nebyl zjištěn i v jiných studiích (Zumravi et al.,1987, Kusin et al, 1991, Martinez et al., 1994).
Studie provedená ve 4 zemích neprokázala signifikantní růstové výhody příkrmu zavedeného mezi 4.-6. měsícem v Bolívii, Kongu a Nové Kaledonii, určité zlepšení růstu do délky bylo pozorováno v Senegalu (Simondon, 1996).

Vytlačení mateřského mléka z výživy
Děti jsou kratší dobu kojeny, pokud dostanou příkrm dříve (Brown 1998).
Živiny, které by byly poskytované MM často chybějí nebo jejich biologická dostupnost z příkrmu je podstaně horší. Příkrm může poskytovat dostatek energie, ale snižuje příjem kalcia, bílkovin, mastných kyselin, vitaminů a minerálů vytlačením mateřského mléka příkrmem (Lutter, 1992, Brown, 1998).
Studie donošených novorozenců z Hondurasu prokázala snížení příjmu MM po zavedení příkrmu mezi 4.-6. měsícem( Cohen et al., 1994).
Totéž prokázala longitudinální studie z Ghany u dětí s příkrmem zavedeným před 6. měsícem a nenalezla růstové zrychlení při srovnání s dětmi plně kojeným do 6. měsíce (Lartey, 2000).

Zvýšená nemocnost
Zvýšení nemocnosti vedlo k doporučení 6ti měsíců výlučného kojení zvláště v zemích s obtížnými hygienickými podmínkami (Frongillo, Habicht, 1997).
Zavádění příkrmu před 6. měsícem věku v Brazílii významně korelovalo se zvýšeným počtem hospitalizací pro zápal plic u kojených i uměle živených dětí.
V Ghaně byl zaznamenán vyšší výskyt průjmových onemocnění u kojenců mezi 4.-6. měsícem, kteří dostali více porcí příkrmu. Průjem a teplota negativně korelovaly s růstem v prvním roce života (Lartey, 2000).

Historické hledisko
Rok 1993
V roce 1993 WHO/UNICEF souhlasili a společně zveřejnili stanovisko: “Od narození do věku asi 6 měsíců splňuje MM všechny potřeby dítěte pro zdárný růst a prospívání a ve stáří okolo 6. měsíců většina dětí potřebuje k MM příkrm”.
Rok 1994
Od roku 1994 se rozhodlo Valné shromáždění členských států WHO podniknout kroky k “podpoře správné praxe v zavádění příkrmů okolo 6ti měsíců”.
Rok 2001
Společné prohlášení WHO/UNICEF, květen 2001: Výlučné kojení 6 měsíců a v kojení pokračovat s postupně zaváděným příkrmem, který musí být vhodně načasovaný, přiměřený a správně podávaný (lžičkou, z ruky, či dítě jí samo, ne z láhve) do 2 roků a déle.
Rok 2002
Vypracovaná Globální strategie výživy kojenců a malých dětí, která zdůrazňuje :
Dodržování Úmluvy o právech dítěte, sbírka zák. č.104, článek 24/1991
Podpora BHFI a výlučného kojení do 6ti měsíců a s postupně zaváděným příkrmem v kojení pokračovat do 2 roků a déle
Dodržování Mezinárodního kodexu marketingu náhrad MM
Příkrm - vhodně načasovaný, přiměřený a správně podaný

MaMiTa 2/2002


TÉMATA / Vše o kojení / Jak dlouho má být dítě kojeno (MaMiTa 2/2002)
 
MaMiTa www.mamita.cz
Časopis MaMiTa :: Objednat | Prohlížet | Výživa kojenců a malých dětí v otázkách a odpovědích | Horká linka kojení |
Pro maminky a miminka :: Vše o kojení | Péče o dítě | Vše o výživě | Psycholog radí | Dermatolog radí | Příběhy | Básničky pro radost | Cvičíme s Janou Havrdovou |
Diskuse
Fotogalerie
Copyright © MaMiTa Design by JK Design