Hlavní stránka
Časopis MaMiTa
Pro maminky a miminka
Diskuse
Fotogalerie
TÉMATA / Vše o kojení / Napsáno o kojení (MaMiTa 2/2002)

Napsáno o kojení

Kojte co nejdéle
Dnes už i speciální průzkum prokázal, že co nejdéle kojená miminka dostávají úplně nejlepší start do života. Na devět tisíc dětí od útlého věku sledovali západoevropští lékaři z celé řady hledisek. Několikaletá studie prokázala význam kojení pro budoucí zdravý vývoj dítěte. Déle kojené děti totiž dostávají do svého organismu daleko víc železa než děti krmené z lahvičky, což kladně přispívá k rozvoji jejich myšlenkových schopností. K dalším výhodám dětí dostatečně dlouho kojených patří lepší zrak a skutečnost, že zůstanou štíhlé, neboť mateřské mléko je ochrání před pozdější nadváhou.

Není nad kojení
Chrání také před leukémií! Dlouho lékaři nevěděli o tom, jak je mateřské mléko důležité pro ochranu dítěte před onemocněním - mnohé dnešní babičky si ještě pamatují doby, kdy se dokonce doporučovalo krmit umělou mléčnou výživou. Poté, co řada studií ukázala, jak je kojení užitečné, se doporučovalo kojit alespoň v prvních šesti měsících života dítěte. Nyní se k řadě potíží, proti kterým mateřské mléko pomáhá bojovat, přidala i leukémie. Jak uvádí Farmaceutický zpravodaj, studie lékařů z Minneapolis v americkém státě Minnesota to potvrdila. Zúčastnilo se jí 2200 maminek, jejichž děti trpěly akutní leukémií, a také 2400 maminek zdravých dětí. Ukázalo se, že kojení alespoň po dobu jednoho měsíce sníží u dítěte nebezpečí vzniku leukémie o celých 20 procent, po šesti měsících kojení se riziko ještě snižuje, je o 30 procent nižší, než když dítě mateřské mléko nedostávalo. Lékaři se domnívají, že tato souvislost může být vysvětlena tím, že mateřské mléko stimuluje imunitní systém dítěte. I když závěry bude třeba ještě potvrdit ve větší, podrobnější studii, znamenají už nyní další argument pro to, aby děti byly kojeny co nejdéle.

Pláče vaše miminko při injekci?
Podejte mu prs!

Velmi zajímavou studii provedli odborníci z dětské nemocnice v Montrealu. Navázali na zjištění, že chuť a složení mateřského mléka, sání z prsu a kontakt s matkou při kojení vyvolává v těle dítěte řadu reakcí. Sledovali proto, zda kojení nedokáže snížit pocit bolesti při aplikaci injekce. V rámci studie srovnávali řadu příznaků bolesti a pocitů nespokojenosti a to srovnáním dětí, které matka pouze držela na ruce, a dětí, které byly kojeny. Bylo zjištěno, že kojené dítě se cítí lépe při vpichu i po něm. Lékaři konstatují, že tak potvrdili nejpřirozenější a nejjednodušší způsob ochrany dítěte před bolestí, který rozhodně nemůže být spojen s ničím nežádoucím.

Studie ukazují, že výlučné kojení po dobu 6 měsíců zvyšuje odolnost dětí k respiračním onemocněním
Výlučně kojené děti po dobu 6 měsíců onemocní méně často respiračními chorobami než děti výlučně kojené pouze po dobu 4 měsíců, jak ukázaly výsledky výzkumu provedeného vědci v UC Davisově dětské nemocnici na Universitě v Rochesteru a Centrem pro výzkum zdraví dětí Americké pediatrické akademie.
Výsledky výzkumu byly prezentovány 6.května 2002 na výročním společném zasedání Pediatrických akademických společností a AAP v Baltimore v roce 2002.
Asistenka profesora pediatrie UC Davisovy zdravotní školy Caroline Chantry provedla analýzu u vzorku 2 277 dětí ve věku mezi 6 a 24 měsíci. Děti rozdělila do 5 skupin- krmené pouze formulí, výlučně kojené méně než 1 měsíc, výlučně kojené až do 4 měsíců, výlučně kojené i v období od 4 do méně než 6 měsíců a výlučně kojené 6 měsíců a déle.
Chantryová sledovala počet dětí v každé skupině, které onemocněly zánětem plic, laryngitidou a opakovaným (3x a více) nachlazením či infekcí uší. Výsledky byly vztaženy na věk, porodní hmotnost, etnický původ, sociální úroveň, zda dítě mělo oba rodiče, vzdělání rodičů, velikost rodiny, péči o dítě a prenatální vystavení dítěte kouření.
Bylo zjištěno, že děti výlučně kojené po dobu 6 měsíců měly významně nižší riziko výskytu respiračních chorob v prvních dvou letech života v porovnání s dětmi plně kojenými po dobu 4 měsíců. Dva měsíce výlučného kojení navíc pětkrát snížily riziko zánětu plic a dvakrát riziko opakovaných infekcí uší.
Tato studie jako první ukazuje, že dva měsíce výlučného kojení navíc (od čtvrtého do šestého měsíce) podstatně zvyšuje obranyschopnost dítěte proti zánětu plic a opakovaným ušním infekcím.
Toto zjištění spolu s už dříve prokázanou zvýšenou obranyschopností dětí proti střevním infekcím je dalším důkazem, že čím déle matka dítě kojí, tím je dítě zdravější. Světová zdravotnická organizace a také Americká pediatrická akademie AAP doporučuje výlučné kojení po dobu 6 měsíců a v kojení pokračovat s postupně zaváděným příkrmem do 2 roků a déle.

MaMiTa 2/2002


TÉMATA / Vše o kojení / Napsáno o kojení (MaMiTa 2/2002)
 
MaMiTa www.mamita.cz
Časopis MaMiTa :: Objednat | Prohlížet | Výživa kojenců a malých dětí v otázkách a odpovědích | Horká linka kojení |
Pro maminky a miminka :: Vše o kojení | Péče o dítě | Vše o výživě | Psycholog radí | Dermatolog radí | Příběhy | Básničky pro radost | Cvičíme s Janou Havrdovou |
Diskuse
Fotogalerie
Copyright © MaMiTa Design by JK Design